Writing and Publishing a Scientific Research Paper
DOI:
https://doi.org/10.15359/ree.17-1.1Keywords:
Scientific paper, review, scientific diffusion, scientific production, scientific publications, serials journals, Educare Electronic Journal, Costa Rica.Abstract
This paper summarizes a didactic experience. It has been used in a research course taught in a Mexican university for the preparation of scientific papers. It highlights the importance of scientific papers as dissemination channels for science and describes the steps for publishing in specialized journals. The concept and structure of scientific papers are explained. This study includes the analysis of the main sections in a scientific paper: introduction, methods, results, discussion, and conclusions, as well as the connecting sections: title, abstract, key words, acknowledgments, references, and annexes. It provides recommendations on writing these sections, preparing the manuscript, and the steps to accomplish in the publication process. In addition, based on interviews to six researchers, this paper points out limitations and provides recommendations on writing and publishing a scientific paper.
References
American Psychological Association (APA). (2010). Publication Manual of the American
Psychological Association [Manual de publicaciones de la American Psychological
Association (6a
Ed.). Washington: American Psychological Association.
Baltzopoulos, V. (2003). Writing a scientific paper for publication [Escritura de un artículo
científico para su publicación]. Journal of Sports Sciences, 21(6), 441-442. doi:
1080/0264041031000101854
Belcher, W. L. (2009). Writing Your Journal Article in 12 Weeks. A Guide to Academic Publishing
Success [Escritura de su artículo científico en 12 semanas. Una guía para el éxito de las
publicaciones académicas]. Thousand Oaks: Sage.
Booth, V. (2006). Communicating in Science. Writing Scientific Paper and Speaking at Scientific
Meetings [La comunicación de la ciencia. Escritura de artículos científicos y discursos en
reuniones científicas] (2a
Ed.). Cambridge: Cambridge University Press.
Campanario, J. M. (2003). Cómo escribir y publicar un artículo científico. Cómo estudiar y
aumentar su impacto. Revista Española de Documentación Científica, 26(4), 461-463.
doi:10.3989/redc.2003.v26.i4.203
Cargill, M. y O’Connor, P. (2009). Writing Scientific Research Articles. Strategy and Steps [La
escritura de artículos de investigación científica. Estrategias y pasos]. West Sussex: WileyBlackwell.
Contreras, O. F. (2011). La comunidad académica y sus medios: La consolidación de una revista
de ciencias sociales. Región y Sociedad, 23(50), 11-22.
Cortex (septiembre, 2001). Interview to Eugene Garfield, Chairman Emeritus of the Institute for
Scientific Information (ISI) [Entrevista a Eugene Garfield, presidente emérito del Instituto
para la información Científica] (Sección editorial). Cortex, 37(4), 575-577.
Day, R. A. y Gastel, B. (2006). How to Write and Publish a Scientific Paper [Cómo escribir y publicar
un artículo científico] (6a
Ed.). London: Greenwood Press.
Garfield, E. (2003). The Meaning of the Impact Factor [El significado del factor de impacto].
Revista Internacional de Psicología Clínica y de la Salud, 3(2), 363-369. Recuperado de
http://garfield.library.upenn.edu/papers/meaningofif2003.pdf
Garson, D. G. (2002). Guide to Writing Empirical Papers, Theses, and Dissertations [Guía para
redactar trabajos empíricos, tesis y tesinas]. New York: Marcel Dekker.
González, Y. y Jiménez, J. (2012). La articulación, requisito básico de un producto de investigación
educativa. Revista Electrónica Educare, 16(1), 5-13. Recuperado de http://www.revistas.
una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/3728
Körner, A. M. (2004). Guide to Publishing a Scientific Paper Paper [Guía para publicar un artículo
científico]. New York: Routledege.
Leach, R. E. (Septiembre, 2002). How to Write a Scientific Paper [Cómo escribir un artículo
científico]. Sports Medicine and Arthroscopy Review, 10(3), 228-233.
Licea, J. y Santillán-Rivero, E. G. (enero-junio, 2002). Bibliometría ¿Para qué? Biblioteca
Universitaria, 5(1), 3-10. Recuperado de http://www.dgbiblio.unam.mx/servicios/dgb/
publicdgb/bole/fulltext/volV12002/pgs-03-10.pdf
Lodeiros-Seijo, C., De Donato, M. y Monge-Nájera, J. (2002). Manual práctico de redacción y crítica
de artículos científicos. Cumaná: Universidad de Oriente.
López-Leyva, S., Alvarado-Borrego, A. y Mungaray-Moctezuma, A. B. (2011). La comunicación de
la ciencia a través de artículos científicos. México: Juan Pablos Editores y U de O.
Mantilla-Villarreal, A, Medina-Fontalvo, J., Velasco-Bayuelo, C. A., Algarín-Gregory, J., RodeloSalcedo,
E., De la Rosa-Barranco, D. y Caballero-Uribe, C.. V. (julio-diciembre, 2010),
“Guía práctica para publicar un artículo en revistas latinoamericana”, Salud Uninorte,
(2), 311-324. Recuperado de http://redalyc.uaemex.mx/src/inicio/ArtPdfRed.
jsp?iCve=81719006012
Mari-Mutt, J. A. (2010). Manual de redacción científica. Recuperado de http://edicionesdigitales.
info/Manual/Manual/invypubl.html
Quispe, C. (2004). ¿Es el factor de impacto un buen indicador para medir la calidad de las
revistas científicas?: Análisis de algunos problemas generados por su uso. Infobib, 3, 1-19.
Recuperado de http://eprints.rclis.org/5002/1/articulo1.pdf
Rogel, R. (2009). Apuntes del curso: “Elaboración de artículos científicos y criterios de arbitraje
académico”, impartido por la Asociación Nacional de Instituciones de Educación Superior,
ciudad de México, 9-11 de febrero de 2009.
Rojas, M. E. (2012). Plagio en textos académicos. Revista Electrónica Educare, 16(2), 55-66.
Recuperado de http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/EDUCARE/article/view/3930
Sabaj, O. (2009). Descubriendo algunos problemas en la redacción de artículos de investigación
científica (AIC) de los alumnos de postgrado. Revista Signos, 42(69), 107-127. Recuperado
de http://www.scielo.cl/pdf/signos/v42n69/a06.pdf
Sabaj, O. y Páez, D. (2010). Tipos y funciones de las citas en artículos de investigación de tres
disciplinas. Literatura y Lingüística, 22, 117-134. Recuperado de http://www.scielo.cl/pdf/
lyl/n22/art09.pdf
Sharp, D. (junio, 2002). Kipling’s Guide to Writing a Scientific Paper [Guía de Kipling para escribir
un artículo científico]. Croatian Medical Journal, 43(3), 262-267. Recuperado de http://
neuron.mefst.hr/docs/CMJ/issues/2002/43/3/12035130.pdf
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
1. In case the submitted paper is accepted for publication, the author(s) FREELY, COSTLESS, EXCLUSIVELY AND FOR AN INDEFINITE TERM transfer copyrights and patrimonial rights to Universidad Nacional (UNA, Costa Rica). For more details check the Originality Statement and Copyright Transfer Agreement
2. REUTILIZATION RIGHTS: UNA authorizes authors to use, for any purpose (among them selfarchiving or autoarchiving) and to publish in the Internet in any electronic site, the paper´'s final version, both approved and published (post print), as long as it is done with a non commercial purpose, does not generate derivates without previous consentment and recognizes both publisher's name and authorship.
3. The submission and possible publication of the paper in the Educare Electronic Journal is ruled by the Journal’s editorial policies, the institutional rules of Universidad Nacional and the laws of the Republic of Costa Rica. Additionally, any possible difference of opinion or future dispute shall be settled in accordance with the mechanisms of Alternative Dispute Resolution and the Costa Rican Jurisdiction.
4. In all cases, it is understood that the opinions issued are those of the authors and do not necessarily reflect the position and opinion of Educare, CIDE or Universidad Nacional, Costa Rica. It is also understood that, in the exercise of academic freedom, the authors have carried out a rogorous scientific-academic process of research, reflection and argumentation thar lays within the thematic scope of interest of the Journal.
5. The papers published by Educare Electronic Journal use a Creative Commons License: